Kristendom

Jag har för mig att jag fick MVG, alltså MYCKET VÄL GODKÄNT i religion på gymnasiet.
Jag undrar hur.
För jag minns knappt vad vi svenskar har för religion. Kristendom har jag för mig.
Jag tror inte på något. Inte gud eller ramadan eller polstjärnan.
Jag vet inte vad vi har för mening med livet. Jag tror att nånstans så har alla ett syfte, det kan vara olika från person till person, men nånstans i livet märker vi vad vi "är till för".
Jag har för mig att mina farföräldrar är judar. Inte helt säker dock.
Jag själv är inte döpt. Det senaste året har jag varit som flest gånger i kyrkan (för att överdriva: fler än i hela mitt liv =)
Pga begravningar och bröllop.
Jag funderar på hur jag vill uppfostra mina (kanske) kommande barn när det gäller religion.
Jag fick ju för mig att jag hatade julen för ett par år sedan.
I grunden så har ju julen med religion att göra, vill jag dissa julen om jag vill att mina barn ska tycka som jag?

I skolan fick vi föst lära oss om Bibeln. Att det var en helig bok, typ som en dagbok. Där det stod om människans första år.
Jag trodde att svenskarna var först på jorden.
Ingen hade lärt mig om att det fanns länder utanför europa och på andra sidan jordklotet innan vi läste om bibeln.
När jag stod på strandkanten i öregrund så trodde jag att den lilla landmassan jag såg framför mig var Finland...
Sen får vi lära oss i skolan om att en Columbus, inte svensk, hittade länder. Och nån konstig grek kom på bokstäver och alfabetet.
Det stämde inte alls in på vad som bibeln sa.
Sen forskade vi om dinosaurier.
Det var superintressant tyckte och tycker jag. Ichtyostega och Dinichthys är mina favvodinosar =)
Dinosaurierna var de första levande varelserna på jorden fick jag veta.
Men, hur gick det ihop om bibeln sa att gud och jesus och alla de där människorna var de första på jorden?
Hur kom gud till om det var han som skapade jorden, dinsarna och människorna?

Allting lät så konstigt och förvirrande att min ställning var att tro på vetenskapen.

Har någon, medvetet eller omedvetet, präntat in patriotism i min skalle när jag var liten?

Hur får jag patriotism att låta negativt?
Äsch..........
PPPusshejs.

Kommentarer
Postat av: caroline

Men då är vi två, kanske har med uppfostran å göra, tror med på vetenskapen och speciellt efter att jag läst naturvetenskapliga ämnen på universitetet.



Förresten vi har tjejkväll här imorgon från kl 20 tänkte äta tacos osv :)

kram

2010-10-21 @ 14:53:18
URL: http://carrolinea82.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0