Lön och skatt.

Jag som för en gångs skull kände mig positiv till att komma hem till Uppsala...

Det var skönt som FAN att ligga på E4, jag hade lätt dissat att svänga av vid Uppsala och bara kört, kört tills den nästan fulltankade tanken tog slut. Hoppats att jag hamnat nånstans runt Sundsvall eller så.
Men så blev det icke, jag svängde av, tog en tur till ena jobbet och pratade lite, kollade hur det såg ut på jobbfronten.
Jag kommer hem, lastar in grejerna i huset, pappa kommer hem och jag väntar och pratar lite med honom. Vi sätter oss vid köksbordet och öppnar all post, jag öppnar mina femtioelva lönespecer (tre st).
Najs, jag får ut strax under tjugotusen svenska kronor efter skatt. I princip allt hamnar på sparkontot :)))))
Har kvar pengar från förra månaden + pengarna jag fick för volvon, så det klarar jag mig på.

Jag springer upp, sättar mig på toa och granskar lönespecerna... JAHAAAAAAAJA 19 jävla procent skatt dragen på DET företaget, 27 procent draget på det där företaget, och när jag kollar närmare så ser jag NOLL KOMMA NOLL NOLL FUCKING JÄVLA KUKPROCENT DRAGET PÅ DET SISTA FÖRETAGET!
Plus att jag har fått betalt för för LITE timmar på samma ställe. Har inte fått nån lön för decembers jobb, bara januaris jobb. KUKHORA!
Och nu ska jag berätta för er att detta företaget som INTE HAR DRAGIT EN PROMILLE SKATT, är där jag har jobbat längst och får säkrast jobb, jagblirsåjävlaARG!

Mitt första år som stolt skattebetalare drogs det jämt 33% varenda månad, skitsamma om jag hade tjänat runt tusenlappen eller närmare 20 tusen, det drogs fortfarande 33% varje månad.
Det var najs att få tillbaka "på skatten" sen på sommaren.
Nu då? Ett helt MONGOÅR av för lite dragen skatt!
Kommer få betala multum till skatteverket?! Är det väl?! I sommar.
Alltså, jag kan ge tillbaka hälften av min lön nu på en gång, bara ni drar RÄTT SKATT FRÅN BÖRJAN!
ARGARGARGARGARGARGARGOCHFRUSTRERAD!

Nej, det är aldrig kul att få "mer i lön varje månad" när jag säkert kommer få en räkning, säger man så? på över 10 tusen i sommar. Nä tiotusen är lite väl lite, det är ju ändå ett år som detta har pågått... 20 tusen?
Kul, där försvann hela min lön.....

Företaget som drog 0% denna månad har hoppat mellan 21% och 9% skatt hela året....
Företaget som drog 27% räknar på att jag bor i Sthlm, så det är acceptabelt. Och jag kan vääldigt lätt be om att de drar ett par procentenheter mer i fortsättningen.
Företaget som drog 19%, där får jag skylla mig själv för att jag har inte skickat in en skattejämkningsblankett?
Men att gå från 33% till 0%, det är lite VÄL mycket. Och jag kan inte göra någonting där eftersom det är ett inhyrt företag som har hand om löneutbetalningarna. Har kollat och försökt, men jag kommer inte fram dit jag ska.

Vet att man inte borde diskutera/prata om ens lön och skatt å så över internet. Men nu blev jag så jävla arg och behöver skriva av mig detta.
AAAAAAAAAAARRRRRRRRRRGH!!!!!!!!!

Hejsvejs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0